עמדת נחל בנושא - שינוי חופשת עובדי ההוראה
(כפי שהוצגה בכנסת)
 

עפ"י חוק עובד שנלקח  ממנו יום חופשה צריך לקבל תמורה בכסף או ביום חופש אחר.
לכן, האוצר, שלא רצה לשלם כסף, החליט  לסרב להרפתקה של שר החינוך לשעבר, להחזיר למורים את ימי החופשה במועד אחר.
גם שר האוצר וגם שר החינוך צריכים להבין שהסכמי עבודה יש לכבד. כל שינוי ראוי להביאו  לנציגות בשטח ,
אחרת מה יועילו חכמים ?
סיעת  נחל המייצגת חברות מהשטח, מפקחות, מנהלות ועובדי הוראה.
בדצמבר 2012, סביב שולחן עבודה  בכנסת, ישבנו נציגי הורים , חברי כנסת ונציגי נחל
ברור לכולם כי רק גישור נכון.
כיו"ר סיעת נחל בהסתדרות המורים- סיעה שרוב חבריה הם עובדי הוראה בפועל- מורים, גננות, מנהלים, המייצגים את השטח, ואינם מנותקים ממנו.
התגובה הראשונית הייתה:
עובדי ההוראה- אינם הבייביסיטר של מדינת ישראל ושל מערכת החינוך, לכן הטיעון  ש"ההורים תקועים עם הילדים "..אינו רלוונטי ואינו ראוי – כולנו הורים לילדים .
מערכת החינוך וביה"ס  זוהי מסגרת  למידה- הוראה, הכשרה, מסגרת ראשונה. מסגרת הנדרשת להעניק לתלמיד כלים, איכותיות.מערכות נלוות לבתי הספר ,חיצוניות הן המסגרת השנייה , שמירה- השגחה, תעסוקת הילדים בזמן חופשות ובזמן אחה"צ.
 ע"פ טבלאות המוצגות ע"י משרד התמ"ת -ימי  העבודה שיש במדינה,נמצא שימי חופשה לעובדים במשק הישראלי נעים  בין 10-20 ימים לפי הוותק –
לכן מומלץ לכל המשק לאמץ גישה סוציאל דמוקרטית ולהאריך את החופשה השנתית לעובדים ולא לצעוד בכיוון הניאו ליברלי ולהפוך אותנו לעם עבדים.
נתון נוסף  שפורסם בפורום עובדים :במשק הישראלי- גבר ישראלי עובד בממוצע כ- 2000 שעות עבודה בשנה- 500 ₪ עבודה יותר מעמיתו הצרפתי ו- 400 שעות עבודה יותר מגבר בשוודיה.
 
מעט הבהרות:
כשאומרים חופשה לעובדי הוראה – לא אומרים את כל האמת  "מושג החופש".
עובדי הוראה- ע"פ חוק אינם יכולים לבחור לעצמם ימי חופשה במהלך השנה- חתונה, בר מצווה וכו'.
עובדי הוראה אינם יכולים לבחור מתי לצאת לימי חופשה .
במקביל בדקו איך המערכת עובדת ,גם בחופשה לפחות עד 15 ביולי  בבתי הספר התיכוניים  ,עובדי ההוראה נמצאים בשטח
כזי שכבות בתוך בית הספר, מבחני בגרות, מבחני מעברים שנתיים. תגבורים, רכזי מקצוע, הערות יועצים, קליטת תלמיד, ראיונות. 15.7 וחזרה- 15.8. מורים משתלמים – ימים שלמים –קיץ חמ"ד – בגני הילדים- ימי קליטה , תדרוך הורים הכנת גן . והכל על חשבון חופשת עובדי ההוראה .
 
את החופש גדול ניתן לפצל  לשתי  חופשות
-בסוף סמסטר א' בחורף בסביבות חנוכה ובקיץ לאחר סיום שנה"ל.
מבחינתנו זה ייתן מענה למס' נושאים:
בניית תוכנית סמיסטריאלית עם מבחני חצי ובניית תוכנית עבודה מבוקרת- לאחר קבלת תעודה.
עם זאת,  יש לקחת בחשבון שארץ ישראל היא מדינה ים תכונית .
בכדי לאפשר מודל זה , יש לספק תשתיות ראויות כגון מיזוג בכל הכיתות, מתקני שתייה וכדו'
בחופשת החורף יש לדאוג לפעילות אלטרנטיבית חינמית כתחליף לים בקיץ.
 
כמו כן, יש לקחת בחשבון שבתקופת הקיץ מתבצעות בבתי הספר עבודות שיפוץ והכנה לשנה הבאה. מטעמי בטיחות ונוחות (שמירה על השקט למשל) לא ניתן לשפץ את ביה"ס במהלך שנה"ל.
 
המעבר לחמישה ימים:
מעבר של מערכת החינוך לחמישה ימי עבודה תאפשר הקטנת הפער בין העובדים במשק לאנשי החינוך, במיוחד בחינוך המיוחד.
             _______________________________________

אנחנו כמורים מבינים את המצוקה- היא גם שלנו.
אך,  בשום אופן לא נאפשר פגיעה בזכויות עובדי הוראה.
 
לפיכך, ההמלצה שלנו

לאפשר פתרונות ממוסדים ומסובסדים בעלויות סבירות   לכל נפש-בתי הספר יכולים לשמש אכסניה שתמומן ע"י הרשות המקומית הממשלה וההורים.

גמישות ופריסה רחבה של החופשה שנתית , מבלי לפגוע בזכויות העובדים במשק תפחית בסופו של דבר עלויות ותאפשר חופשה נעימה לכולם , וללא הוצאות מרובות.